extra-sportdag.png-400

Extra sportdag voor Sportwetenschappen

Naar jaarlijkse gewoonte krijgen de leerlingen van onze sportrichtingen een extra sportdag aangeboden. Dit om een bredere kijk te verkrijgen op het sportaanbod in Vlaanderen en ver daar buiten.

Elk jaar krijgen ze een ander type sport voorgeschoteld: een ploegsport, individuele sport, watersport, G-sport. Het komt allemaal aan bod.

Een brede waaier aan sporten ontdekken en ondervinden, dat was dus één van de ideeën bij het organiseren van een extra sportdag voor de sportklassen.

Voor de leerlingen van 3WS stond er zeilen op het programma en ook dit jaar waren de weergoden ons goedgezind. Een zacht briesje en een streepje zon zijn genoeg om te kunnen varen en/of zwemmen.

Met de fiets reden we richting Antwerpen waar we de voetgangerstunnel naar Linkeroever namen. Daar stond een team van zeer ervaren zeilers ons op te wachten. Zij leerden de leerlingen de knepen en knopen van het vak.

Na een korte initiatie over de windrichtingen, werden al snel de boten opgetuigd. Van zodra deze in gereedheid zijn, voeren ze verder naar open water. Alle hoeken van het galgenweel werden verkend, zeker daar waar de wind het sterkst was. Op de boot leerden de leerlingen het echte werk. Iedereen klaar? Gijpen, over stag gaan, voor de wind, in de wind, aan de wind allemaal termen die ze in de praktijk omzetten en gebruikten. En wie heeft er eigenlijk voorrang op water? Ze leerden het allemaal.

Genieten van de wind in de haren of gewoon met je gedachten ergens anders, maar toch kregen ze het roer in handen en trokken letterlijk de zeilen bij. Zelfs als de boot bijna kantelde, wisten de leerlingen wat te doen. Dat deden ze het liefst, hangen over stuur- of bakboord om de boot weer in evenwicht te krijgen.

Wat als ze niet op de boot zaten? Niet verveeld hoor! Het duurde niet lang of ze waagden een sprong in het koude water, wat voor leuke taferelen maar vooral klapperende tanden zorgde.
De leerlingen van 4 WS konden tijdens deze extra sportdag kennismaken met het leven van een echte hockeyprof. Ze kregen namelijk drie trainingssessies op 1 dag voorgeschoteld.
Het eerste deel omvatte een theoriesessie met uitleg over de geschiedenis van de hockeysport, maar ook over de tactiek, techniek en trainingsvormen die gehanteerd worden. Even luisteren dus.
De tweede sessie op het prachtige waterveld was een techniektraining. Hier moesten de leerlingen al een tandje bijsteken.

Na de middagpauze op het terras van ‘the mansion’ volgde het derde deel. Nu kregen onze ‘profspelers’ een training met allerlei spel- en wedstrijdvormen. Ook hier moesten ze serieus uit hun pijp komen.

Het 5de jaar een gastoptreden van niemand minder dan Marc Aalders. Shooting-forward voor het Nederlandse rolstoelbasketteam. Zijn levensmoto “laat een handicap nooit een beperking vormen” inspireerde onze leerlingen van 5 sport. Na de clinic waarin vele oefenvormen afgewisseld werden met levenslessen, keken onze leerlingen met een heel andere bril naar G-sport en hun atleten. Finaal werd er een echt rolstoelbaskettornooi gespeeld. Onze leerlingen voelden zich echte klunzen t.o.v. de zeer bedreven Marc. Ook de leraars hadden veel moeite met de technische skills die nodig zijn om deze toffe sport onder de knie te krijgen. Een geslaagde voormiddag volgens onze leerlingen.

In de namiddag konden de leerlingen kennismaken met lacrosse, dé nationale sport van Canada. 2 goaltjes, een hard balletje en een vreemde stick, vormen de uitrusting voor deze sport. Na enkele oefeningen op vangen, werpen en het opscheppen van rollende ballen, konden de leerlingen kennismaken met de sport in wedstrijdvorm. Dit vonden ze zeer leuk. Het bleek een combinatie te zijn van hockey, rugby en zwerkbal. De ideale sport om je eens goed uit te leven.

Na bevraging van onze leerlingen, bleek dit een goede formule. Ze waren blij dat ze met deze sporten kennis hebben gemaakt.

De leerlingen van 6 SW kregen initiatielessen reddend zwemmen en polsstokspringen.

In de voormiddag werden de algemene principes uitgelegd betreffende het benaderen van een ongeval en werd ook nader ingegaan op het gebruik van AED en spine-board.

In het zwembad werd verder ingeoefend hoe je in eerste instantie kan gebruik maken van hulpmiddelen om een drenkeling uit het water te halen, hoe je te water moet gaan en een drenkeling benaderen en hoe je jezelf kan bevrijden om het slachtoffer succesvol te vervoeren.
Door middel van rollenspelen in groep werden reële situaties nagebootst.

In de namiddag werd na een korte opwarming uitleg gegeven over de specifieke techniek van het polsstokspringen. De beweging werd grondig geanalyseerd en de verschillende stappen werden één na één aangeleerd met gebruik van klimrekken en springplanken. Na eerst enkele sprongen te maken over de beek werd de lat op de mattenberg steeds hoger gelegd. Enkele leerlingen bleken echt aanleg te hebben en konden na deze korte initiatieles moeiteloos de drie meter overschrijden.

Verslag: M. Tytgat, W. Jacobs, S. Clymans en K. sass