Afbeelding(2)

Namen – Namur

Op donderdag 28 en vrijdag 29 april heeft het derde jaar een uitstap gemaakt naar Namen.
Onze klas (3E) ging vrijdag op excursie.

We vertrokken rond kwart voor acht met de bus. Onderweg gaf mevrouw Van Grinsven een volledige uitleg in het Frans. Ook kregen we een bundeltje met de opdrachten over de fotorally. Het was een rit van ongeveer 2 uur lang. In het begin van de dag werden we in twee groepen verdeeld. Groep A ging in de voormiddag naar de Citadelle terwijl groep B een fotorally uitvoerde.

Bij aankomst moesten we verzamelen op ‘Place Marche aux Légumes’: dit was ook de ontmoetingsplaats bij het einde van de rally . Ieder groepje kreeg een kaart van de stad. Tijdens het rondlopen moesten we ook foto’s trekken waar we later een creatieve opdracht mee moeten maken. Tijdens de rally konden we de prachtige stad bezichtigen en we zijn er veel over te weten gekomen. Een erg vriendelijke vrouw van de kerk ‘l’Eglise Saint-Loup’ heeft ons een zeer interessante uitleg gedaan over de kerk. De kerk is al zeer oud en prachtig vanbinnen! In Namen zijn er de mooiste en gekste winkeltjes. Een broekenwinkeltje had zelfs een extra brede broek uithangen om zo duidelijk te maken wat je in de winkel kan kopen. Om kwart na twaalf moesten we weer verzamelen om ons antwoordenblad af te geven. Daarna kregen we een uurtje vrij om te eten en gezellig langs de winkeltjes te lopen.

Na deze pauze was het tijd om naar de Citadelle te vertrekken. Na een lange en vermoeiende beklimming waren we eindelijk boven geraakt. Onderweg kwamen we verschillende bezienswaardigheden tegen. Eens boven, werden we weer in 2 groepen verdeeld. Onze groep kreeg eerst een rondleiding met een gids: zij sprak extra duidelijk zodat we alles goed begrepen. Met een presentatie werd ons de functie en de hele opbouw van de Citadelle uitgelegd. Na die leuke presentatie gingen we verder naar de ondergrondse gangen. Deze gangen waren erg indrukwekkend. Ze werden vroeger gebruikt in de oorlog. De hele Citadelle is trouwens getekend door de oorlog: je ziet nog enkele schietgaten en vele muren zijn verwoest. Tijdens de rondleiding begon het opeens hard te regenen maar gelukkig hadden we paraplu’s en regenjassen bij.

Na de rondleiding mochten we rondrijden met een treintje over het domein van de Citadelle. Tijdens de rit werd er uitgelegd waar we precies voorbij reden. Jammer genoeg was de rit zeer kort door het slechte weer. Het uitzicht vanop de Citadelle was heel indrukwekkend. Het gaf een mooi beeld over de stad.

Het was een vermoeiende maar leuke dag. In de bus keken we naar de film ‘Taxi van Marseille’ en hebben we een leuk praatje gemaakt met elkaar. De rit verliep vrij vlot buiten dat we even in de file hebben gestaan. We kwamen stipt op tijd om zes uur aan. Het was een zeer leerzame en leuke dag!