lilse-bergen

Lilse Bergen wordt ingepalmd door het GIB

De tweede schooldag is voor heel wat GIBbers een leuke dag: 4 dubbeldekkers staan klaar om ons naar de Lilse Bergen te brengen, waar wij hebben afgesproken met een heerlijk ‘nazomer-zonnetje’. Alle eerstejaars, samen met hun titularisteam en versterkt met hun meters en peters uit 6 HW. Onderweg stellen we ons de vraag: “Wie is er het meest zenuwachtig, de eerstejaars die zich nog heel onwennig gedragen of de HW-ers, die niet zo goed weten wat er van hen verwacht wordt. Gelukkig valt bij aankomst alles in de juiste plooi. Die eerstejaars kijken echt op naar die ‘groten van HW’, het respect groeit, de banden worden aangehaald, het geeft voor alle partijen een boost waarvan we een gans schooljaar kunnen genieten.

De grote vijver is volledig gereserveerd voor ons en daar maken de monitoren dankbaar gebruik van: vlottentocht, kayakrace, maar ook een tonnenrace en een go-kartrace staan op het programma. Iedereen geeft het beste van zichzelf, de meters en peters moedigen hun eigen kindjes fel aan en nemen aan veel activiteiten zelf deel onder het moto: geef zelf het goede voorbeeld. Alle remmen gaan los, het lijkt wel de jeugdbeweging die op kamp gaat.

’s Middags eten we onder een aangenaam zonnetje met zicht op de vijver.

In de namiddag trotseren we een heus hoogteparcours, met veel variatie aan hindernissen en een deathride als apotheose. Heb je hoogtevrees? Geen probleem: je meter of peter neemt je mee naar een alternatieve activiteit, waar je een groot tangram leert leggen, bierbakken leert stapelen (oefening baart kunst, maar de bakken zijn wel leeg), door een spinnenweb klautert, een laagteparcours aflegt of wat chilt met klasgenoten.

Als afsluiter is er nog tijd om een frisse duik in de vijver te nemen: wie zwemt het snelst naar het ponton? Tegen het eind van de dag is het ijs gebroken, zijn nieuwe vriendschappen gesmeed en is de basis gelegd voor een toffe klassfeer. Wie wordt de leukste klas van het eerste jaar? Misschien wel allemaal!

Onze reporter kon nog enkele reacties sprokkelen:

Yentl: “Ik zou voorstellen om enkele naamspelletjes te doen, zodat je de namen van je klasgenoten snel leert kennen.”

Marie: “De glijbaan en het vrij zwemmen was een mooie afsluiter van een geslaagde dag!”

Fiebe: “Onze klas is een heel leuke groep en nu ken ik iedereen bij naam en met de meisjes ben ik al goed bevriend.”

Nathan: “Het doel was om elkaar te leren kennen en dat is me zeker gelukt.”

Michelle: “Ik ben in een heel leuke klas terecht gekomen met een leuke leraar en juffrouw.”

Fleur: “Ik vond de opdrachten heel leuk, want dan kon je echt samenwerken met de klas.”

Vic: “Alle wateractiviteiten waren superleuk, het weer was ook top.”

Janna: “Ik vond alles leuk, zelfs als ik niet won.”

Leen: “Suggestie: de groepjes geregeld anders samenstellen zodat je met iedereen van de klas moet samenwerken.”

Verslaggever: P. Roggeman met dank aan de leerlingen van 1e en 1f